Verslag Werkcafé Live Deventer 7 juni

Dinsdag 7 juni waren wij met Werkcafé Live te gast bij De Gasfabriek waar wij een prachtig uitzicht over de IJssel hadden. Na een kort welkom en een oefening in netwerken ging de groep uiteen voor drie verschillende workshops. Drie deelnemers doen hieronder verslag van de workshop die zij hebben gevolgd.

Jobmarketing
`Marieke Langenberg van Langenberg Advies in Verandering nam ons mee naar een (helaas nogal warme) ruimte voor de workshop Job-Marketing. Marieke zou ons in een kort tijdbestek laten kennismaken met het begrip Job-marketing en ons tevens, zoals de naam van de workshop al aangeeft, aan het werk zetten. Het begrip Job-marketing gaat kort gezegd over het zoeken naar werk als een “marketeer”; middels het product (jouw vakmanschap), de markt (jouw persoonlijke arbeidsmarkt) en de middelen (jouw netwerk, zowel live als digitaal) op zoek naar werk. Jouw CV is daarbij je persoonlijke brochure.

In haar inleiding schetste Marieke de levensloop van een vacature. Daarbij liet zij zien hoe belangrijk het is om vroeg in het proces op de hoogte te zijn van een (aankomende) vacature. Want daarmee ben je hopelijk grote aantallen sollicitanten voor. Maar hoe doe je dat? Hoe maak je jezelf in een zo’n breed mogelijke kring bekend? De eerste oefening die wij kregen was daarop gericht. Jezelf voorstellen aan je buurman of -vrouw en kort vertellen wie je bent en wat je van plan bent. Toekomstgericht en doelgericht. Dat bleek best moeilijk. Advies: oefenen!

Vervolgens liet Marieke ons nadenken over ons product, ons vakmanschap. Om je vakmanschap te laten blijken is het handig als je altijd een aantal expertise-vragen paraat hebt. Een functie “graag willen” is niet genoeg; men zoekt kennis en ervaring, expertise! Dit zijn wij in 4 groepjes gaan uitwerken. Na afloop heeft ieder groepje kort verslag gedaan van het verloop en de uitkomst van de oefening. Hoewel de meeste groepen niet aan het concreet formuleren van expertise vragen zijn toegekomen, gaf vrijwel iedereen aan dat zij door de oefening zich meer gingen verdiepen in elkaars werkervaring en expertise en dat zij elkaar op ideeën hadden gebracht. Eén groepje heeft een aantal algemene expertise vragen geformuleerd die vrijwel iedereen op zijn of haar vakgebied kan toespitsen. Denk aan vragen over wet- en regelgeving, technieken, organisatie, subsidies, on-line activiteiten, samenwerking met bureaus, software, enz.enz.

Marieke ronde de workshop af met bruikbare tips over Linkedin en Twitter. Daarbij het algemene advies: wees zichtbaar, wees actief en reageer snel!

Tot slot nog een aantal boekentips waaronder Jobmarketing 2.0, # Twitter werkt en Solliciteren via Linkedin. Maar dat je “werk zoeken” niet alleen uit boeken kunt leren, was ook duidelijk. Daarom is het volgen van een workshop zo goed en ook leuk. Het waren veel adviezen in korte tijd. Een workshop met veel interactie, actieve deelnemers en een inspirerende leidster. Dank aan Marieke Langenberg.´ (Door Martine)

Effectief communiceren voor optimaal resultaat
`Voor mij een eerst kennismaking met het Werkcafé. Even wennen, allemaal nieuwe gezichten. Ik heb de workshop “Doelgericht communiceren tijdens een sollicitatiegesprek voor een optimaal resultaat” gevolgd. Een zeer interessante workshop met een even zeer interessante coach, John Musterd (trainer en coach bij Train-ze+)! De vraag was; hoe kun je met je gedrag een ander beïnvloeden om resultaat te bereiken? De spiegel die je wordt voorgehouden tijdens de workshop is confronterend, je zit zo vast in een bepaald patroon. De opdracht was om diegene waar je het sollicitatie gesprek mee had in de ”Roos van Leary” aan de “wij” zijde te krijgen. Het was mooi om te zien hoe iedereen (allemaal vreemde mensen voor mij), zich liet zien tijdens de interactie.
Het is natuurlijk ook een kunst om een workshop die normaal in 3 a 4 dagen wordt gegeven nu in 2 uur te presenteren. Toch is het John gelukt om ons aan het denken te zetten en ermee aan de slag te gaan!´ (Door Tineke)

De invloed van de eerste indruk
`Ik had al eens gelezen dat mooie mensen het maatschappelijk en professioneel een stuk beter doen dan de lelijkerds onder ons. Zij bereiken niet alleen sneller de top, maar verdienen ook meer. Gelukkig bevestigde imagocoach Debbie Kotteman van Jouw Eigen Kracht dit in haar workshop niet expliciet. Wel vertelde ze enthousiast hoe wij onze eerste indruk kunnen beïnvloeden, waardoor we de beste versie van onszelf laten zien. Met veel humor en met talrijke foto’s presenteerde ze hoe we bij een sollicitatiegesprek op onbewust niveau een ‘haakje’ in het geheugen van de gesprekspartner kunnen planten.
De eerste indruk wordt voor 93% non-verbaal bepaald (55% door gezichtsuitdrukking en lichaamstaal en 38% door stem en toon). Er is dus maar 7% aandacht voor hetgeen wàt je zegt. Hieruit blijkt al dat veel van onze communicatie zich onbewust afspeelt. Debbie leerde ons hoe we hier winst uit kunnen halen:
* Kleur bepaalt 80% van onze waarneming. Voeg dus kleur toe aan je kleding, accessoires of make-up. Doe dat vooral aan de bovenkant, zodat het tijdens het sollicitatiegesprek ook zichtbaar is. Dit geldt zowel voor mannen als voor vrouwen.

* Elke kleur heeft zijn eigen psychologische kenmerken. Bruin is toegankelijk, lichtblauw staat voor een teamplayer, lichtroze betekent creatief leiderschap en zwart/wit staat voor dienstbaarheid. Draag rood als je moet onderhandelen over je arbeidsvoorwaarden (eventueel alleen als ondergoed).
* Geef je uiterlijk kracht met contrast. Heb je donker haar, donkere ogen en daarentegen een lichte huid, dan zit er veel contrast in jouw uiterlijk. Weinig contrast heb je juist met lichte haren, ogen en huid. Als je jouw contrastwaarde in je kleding herhaalt, krijgt jouw hele uitstraling meer kracht.
* Contrast in kleding straalt ook autoriteit uit. Met een wit overhemd en een donker colbert straal je uit dat je de baas bent. Bedenk eens hoe Mark Rutte er uit zou zien in een bruin pak.
* Ook haardracht, baarden, brillen, oorbellen en tatoeages geven signalen af. Hoe zou president Obama er uit zien met dreadlocks? Was hij dan ook president geworden?
* De vorm van je lichaam is door kleur en vorm te beïnvloeden. Zo kan je afhangende schouders bijvoorbeeld camoufleren met een colbertje en een lang gezicht wordt pittiger met een halflang kapsel.

Uit de trukendoos van Debbie kwamen eindeloos veel waardevolle tips. Te veel om hier op te noemen. Daarom raad ik iedereen aan om naar de blogs en vlogs op Debbies website te kijken: www.jouweigenkracht.nl Daar staat veel bruikbare informatie. Doe er je voordeel mee!´ (Hetty Geertman).

Reacties op Werkcafé Live of bovenstaand verslag zijn van harte welkom via marjolein@werkcafe.nl Fruit Warp free slot review – Free online slots reviews – Free Slot Games