Verslag Werkcafé Live Deventer 1 maart

Steeds meer werkzoekenden uit Deventer en omgeving weten de weg te vinden naar het maandelijkse Werkcafé Live. Met een opkomst van bijna 50 man was de Annie M.G. Schmidt zaal van de bibliotheek Deventer flink gevuld. Opnieuw zorgde een informele netwerkoefening ervoor dat de sfeer loskwam en deelnemers enthousiast met elkaar in gesprek gingen.

Linda van der Ploeg verzorgde haar tweede workshop uit een serie van drie. Vanmiddag waren de onderwerpen ‘social media profiel & pitchen’ aan de beurt. Onderwerpen waarover veel vragen naar voren kwamen. Zo vroegen deelnemers zich af wat het verschil is tussen Facebook en LinkedIn als het gaat om solliciteren. Welke social media instrumenten zijn er eigenlijk om te solliciteren? En wat zet je in je profiel?

Linda begon de workshop met de pitch, de basis waaruit je ook veel kunt gebruiken voor je (social media) profiel. Kort gezegd gaat het in je pitch erom mensen te enthousiasmeren en hen de toegevoegde waarde van jouzelf te laten zien. Om de aandacht op te eisen is het daarom goed om met een pakkende krantenkop te beginnen. Houdt het kort, simpel en duidelijk, maar gebruik wel voorbeelden van bijvoorbeeld sterke eigenschappen die je noemt. Eén van de belangrijkste elementen in een pitch is de ‘why’: waarom je de dingen doet die je doet. Hiervoor schijnt ‘goeroe’ Simon Sinek goede tips te hebben (daarover volgt binnenkort nog een apart blogje). Sluit ten slotte af met een ‘closing act’, iets dat tot een vervolgactie leidt.

Belangrijk te vermelden is trouwens dat Linda tips geeft, waaruit je zelf kunt kiezen wat bij jou past. Het gaat niet om wat je per se wel of niet zou moeten doen.

Dan naar het social media profiel…. Wat zet je nou wel en niet in de titel? Voor de titel raadt Linda aan om één functie te noemen, twee karaktereigenschappen die echt kenmerkend voor jou zijn en het aantal uur en regio waar je beschikbaar bent. Indien je meerdere functies hebt, kun je die vermelden in de samenvatting. Handig om te weten is dat als recruters op trefwoorden zoeken, er wordt gekeken naar je hele LinkedIn pagina.

Wat ik zelf interessant vond om te horen was dat Facebook een opkomend zakelijk netwerk is. Op Facebook staan zelfs veel meer vacatures dan op LinkedIn. Een goed voorbeeld is de Facebookpagina van Vraag en aanbod banen Deventer. Op twitter zijn veel vacatures te vinden, maar jezelf profileren is daar lastiger. Bedrijven gebruiken ook Instagram, hierop staan vooral foto’s waarmee je een indruk kunt krijgen van de sfeer van een bedrijf. Ook leuk om te gebruiken als je zelf een bedrijfje wilt beginnen. Tot slot nog een heel interessante: periscope, een app waarmee je (gratis!) allerlei webinars kunt volgen. Ook iets om binnenkort eens uit te proberen en een verslagje over te schrijven!

Ondertussen verzorgde Yolanda Bikker een workshop waarin de deelnemers uitgedaagd werden na te denken over datgene waar ze echt energie van krijgen en hoe daarmee inkomen te kunnen genereren.

afbeelding richting 4 afbeelding richting 3

Deelneemster Karen vertelt: “Yolanda geeft ons inzicht hoe we onze droombaan kunnen realiseren en om de baan zoektocht anders te bekijken, je passie is daarin heel erg belangrijk. De vriendelijke maar zeer duidelijke en directe manier van vertellen van Yolanda spreekt mij aan. Zij is soms confronterend, maar ook heel eerlijk.”
Op haar website yourstepacademy.nl heeft Yolanda zelf een blog geschreven van de workshop die zij bij Werkcafé Live heeft gegeven. Leuk om even te lezen!

Wil je reageren op bovenstaande blog? Heb je tips of suggesties voor Werkcafé Live? Stuur even een mailtje naar marjolein@werkcafe.nl

Marjolein Cozijnsen, 7 maart 2016 Playtech gokkasten + casino spelletjes on Vimeo