Verslag Werkcafé Live 4 juli

Het Werkcafé Live in Deventer van 4 juli was weer druk bezocht. Vier workshops met diverse thema’s stonden op het programma. Dit om werkzoekenden een stapje verder te helpen in hun zoektocht naar werk.  Hieronder doen deelnemers verslag.

Verlies kantelen door Ghislaine

Deze workshop ‘Verlies Kantelen’ werd gegeven door Ben Meijer van Realisatie Therapie Apeldoorn en Linda Krohne van Entrena. Het doel van de workshop: leren hoe je het verliezen van je baan kunt accepteren en bijkomende negatieve emoties laten verdwijnen of omzetten in positieve emoties. Immers, solliciteren met onverwerkte gevoelens is te lezen op je gezicht en een reden voor de werkgever om je niet in het team te willen hebben.
‘Klop op je voorhoofd, wrijf over je arm’
Ben vertelt over de techniek van EFT (Emotional Freedom Techniques). Deze zelfhulptherapie is er op gericht om verlies en rouw te verwerken. De techniek? Kloppen met je vingers op bepaalde plekken op je gezicht, borst en ribben, terwijl je gefocust die ene negatieve emotie uitspreekt. Zweverig gedoe of toch niet?
Korte- en langetermijngeheugen
Ben en Linda leggen uit dat negatieve emoties naar het langetermijngeheugen verdwijnen. Door ze te activeren (er weer aan denken), schuiven deze emoties in een soort cirkel door naar het kortermijngeheugen. Dan moet je huilen of voel je weer die boosheid of teleurstelling. Doe je niks met deze gevoelens, dan schuiven ze weer door naar het langetermijngeheugen. Zo is de cirkel rond.
Jezelf met al je emoties accepteren
Na de theorie mogen we allemaal een negatieve emotie oproepen. Al kloppend op ons voorhoofd, onze slaap, kin en borst, terwijl we de emotie prevelen, komen er ongewild emoties vrij bij een aantal deelnemers. Na de klopsessie ga je terug naar die emotie om te controleren of dat negatieve gevoel is verminderd. De klop-techniek lijkt te werken, mits je je eraan overgeeft en deze techniek serieus neemt. Deze EFT-therapie kun je in je eigen (privé)-omgeving toepassen. Al is het omdat je je negatieve emoties niet wegstopt, maar ze benoemt. Vervolgens bekijk je of je er wat aan kan en wil doen en of dat je jezelf en die emoties kunt accepteren om weer door te gaan. Ik ga het maar eens thuis uitproberen.

Voeden of Vullen? door Ted
Uit het altijd weer interessante aanbod van workshops koos ik op 4 juli voor die van Loes Aarnink: Voeden of Vullen?

Loes Aarnink van (Loes Voedingscoach ) vertelde ons waar we op moeten letten bij het eten en drinken. Belangrijk is gevarieerd te eten om alle belangrijke voedingsstoffen binnen te krijgen. Zo werd ons verteld welke voeding en drank de voorkeur verdient en welke we beter kunnen vermijden. Ook werd ons op het hart gedrukt om voldoende te bewegen.

Er was alle ruimte voor het stellen van vragen, en die waren er ook. Bijvoorbeeld over Light-dranken en Cola Zero e.d. Het was goed dat deze gesteld werden, want ondanks dat het suikergehalte van dergelijke dranken inderdaad minder is blijven er genoeg stoffen over die ook niet goed voor het lichaam zijn. Tussendoor kregen we o.a. een vragenlijst over allerlei voedingsmiddelen. Het ging hierom of en hoeveel hiervan al dan niet gezond zijn. Een leuke en nuttige workshop; geen dieet maar gewoon een verstandige leefstijl die, naar mijn gevoel, goed is vol te houden.

Aan de slag met je LinkedIn profieltekst door Gerard

Charlotte Visser van Krabbel communicatie & tekst doet een introductie over haarzelf en verteld dat ze een opleiding HBO communicatie heeft gedaan. Zij vraagt aan de groep waarom zij gekozen hebben voor deze workshop. Het blijkt dat de groep meer wil weten over de structuur van de te maken teksten alsmede waar dan deze teksten het beste geplaatst kunnen worden op Linkedin.
Charlotte laat vervolgens een filmpje uit 2009 van Simon Sinek zien. Sinek is een oa een motivatiespreker die zijn publiek kan motiveren en inspireren. Aan de hand van de zgn gouden cirkel legt Sinek uit waarom bijv. Grote leiders als M.Luther King en grote bedrijven als Apple tot een grote hoogte gestegen zijn. Speciale manieren van schrijven komen aan bod. Zo kan het zijn dat er een tekst geschreven wordt met je persoonlijke kenmerken, zodat een recruiter je hierop kan vinden. Ook kan een tekst opgemaakt worden waarbij de nadruk ligt op contact met mensen die je kent of ooit ontmoet hebt. Zij laat een tekst zien en vraagt of wij willen analyseren wat nu de doelgroep is die de schrijver bereiken wil.

Zij vraagt nu zelf eens een tekst te schrijven om te gebruiken op Linekdin. Adv het zogenaamde AIDA-model worden de gemaakte teksten behandeld. Hierbij is de volgorde: Aandacht Interesse Beslissing (Decision) en Actie(doorslag) aan de orde. De tekst van ondergetekende, als mogelijk toekomstig fotograaf, wordt belicht dmv dit AIDA-model. Een zeer leerzame workshop werd afgesloten met persoonlijke situaties die goed door deze leertheorie hun weg op Linkedin kunnen vinden.

Van de baan, kom weer op de rit! door Anneke

Een passende titel bij Wendy’s workshop. Dinsdagmiddag leidde Wendy Kotterink van Serenalevenskunst ons vanaf het punt van de bijstand via veelal gespannen gezichten naar een aanzienlijk meer ontspannen toestand. Dit gebeurde o.a. aan de hand van voorbeelden en inzichten uit haar eigen leven. Ze gaf een interessante en duidelijke uitleg over de mogelijke oorzaken van dingen die anders lopen dan wij zeggen te willen. Nog mooier was het dat Wendy aangaf hoe ze hiermee omgaat met mensen die in haar praktijk komen. Ze vertelde over het topje van de ijsberg, dat wij denken dat we laten zien wie wij zijn, maar dat onder dat wat we laten zien nog het grootste deel van de ijsberg ligt. Juist door deze onzichtbare kant van ons worden we (onbewust) gestuurd en gaan dingen nogal eens anders dan we willen.

Na de theorie gingen we aan de slag met het invullen van onze eigen Klaagmuur en Jubelmuur. Vanwege de vele vragen van onze kant die allemaal enthousiast werden beantwoord door Wendy bleef er weinig tijd over voor de pauze om deze 2 ‘muren’ in te vullen.

Na de pauze mochten we zelf over en weer klagen en jubelen. We willen allemaal niet klagen natuurlijk. Toch doen de meesten van ons dat geregeld, vaak zonder het te weten. Wendy liet ons, door een eenvoudige oefening, zien wat het doet met onszelf én met onze toehoorders als we wél klagen. De toehoorders mochten aangeven of ze de klagers een baan zouden aanbieden als zij die mogelijkheid hadden. De spanning op de gezichten na de klaag-oefening was bijna tastbaar, daartegenover stond de ontspanning en openheid in de ruimte na ons ‘jubelen’ tijdens de laatste oefening. Zo eindigde deze inspirerende middag met een welverdiend applaus voor Wendy.

 

Tot zover het verslag van het Werkcafé Live van 4 juli met extra dank aan de vier deelnemers die de verslagen maakten.

In augustus is er een zomerstop. Het volgende Werkcafé Live vindt plaats op dinsdagmiddag 5 september.

Jorine Wolf